|
Open Inloop Teken- en Schilderlessen: Portret, Figuur, Model, Traditioneel, Experimenteel op de Weesperzijde nr. 4, 1091 EA Amsterdam
Inloggen Cursisten
              Nieuw werk van de cursisten, schilderen, tekenen, stilleven, portret, model, 'uit den geest'                          
Home/ Agenda | Eigen werk | Cursussen/ werk cursistenOpen Inloop Modeltekenen en -schilderen | Nieuw werk deelnemers | Peter Eurlings | Links & Contact | Nieuwsbrief | Sitemap | Bedrijfsworkshop | Nederlandse versie Deutsche Version  
Nieuwsbrief week 46, 9 november - 15 november.
Nieuwsbrieven
30 nov - 6 dec
23 - 29 nov
16 - 22 nov
9 - 15 nov
2 - 8 nov
26 okt - 1 nov
19-25 okt

Weesperzijde 4 is een samenwerkingsverband tussen Ruben Schwartz en Peter Eurlings. Beide bieden in aansluiting op elkaar onder 1 dak lesprogramma's aan. De facturering van Ruben en Peter is als bij 1 instituut. Voor de eerste les in dezelfde week betaal je 15Euro, de tweede 10Euro en voor de daarop volgende lessen betaal je 7Euro. Dit is inclusief materiaal, koffie en thee.

Dag Tijd Wat? Wat? Docent
Ma avond 9-11 19.00 - 22.00 Traditioneel & Experimenteel Peter
Di 10-11 geen les --- --- ---
Wo ochtend/middag 11-11 11.45 - 14.45 Traditioneel (& Experimenteel) in het Allard Pierson Museum, svp tijdig aanmelden per e-mail of telefoon: info@petereurlings.nl of 0642871097)
Oude Turfmarkt 127, 1012 GC Amsterdam
Peter
Wo avond 11-11 19.00 - 22.00 Portret en handgebaar (Experiment?) Peter
Do avond 12-11 20.00 - 22.30 Natuurlijk & Experimenteel Modeltekenen door Ruben Schwartz Ruben
Vr ochtend 13-11 10.00 - 13.00 Traditioneel & Experimenteel Peter
Vr avond 13-11 19.00 - 22.00 Model, Figuur/ contra-posto Peter
Za 14-11   zaterdag of zondag mogelijk museumbezoek  
Zo 15-11      

Traditioneel tekenen en schilderennaar boven

Maandag 9 november van 19.00 - 22.00 (in atelier)
&
Woensdag 11 november van 11.45 - 14.45 (in Allard Pierson Museum, svp tijdig aanmelden per e-mail of telefoon)
&
Vrijdag 13 november van 10.00 - 13.00 (in atelier)


aanmelden & info: info@petereurlings.nl of 0642971097

Bij de traditionele tekenlessen zullen beeldende begrippen en praktische vaardigheden de revue passeren. Gaat je interesse (in eerste instantie) uit naar methoden om de proporties van een stilleven goed weer te geven in de juiste grijstonen en vervolgens in olieverf dan zijn deze oefeningen een geschikte basis. Ook als later je voorkeur uit gaat naar beeldtaal die meer modernistisch is.

In het begin zijn korte, 1 sessie oefeningen aanbeveelbaar voordat we naar de langere studies overstappen. De 'leercurve' is min of meer stijler/ sneller dan dat men gelijk al aan een langere studie begint.


Deze Maandagavond en Vrijdagochtend
Naar gelang je beginsituatie zullen we deze week de aandacht vestigen op het schilderen van een klein fles (transparantie) stilleven met de introductie van de kleur blauw.

Uien schilderen in olie- of acrylverf voor een eenvoudige opzet van een stilleven, bedoeld als mengoefening met aardetinten om huidtinten te oefenen.
Thematiek, transparant object en introductie kleur blauw.

Thema: transparant object, introductie kleur blauw

Deze Woensdagmiddag Allard Pierson Museum, Oude Turfmarkt 127, 1012 GC Amsterdam (<<Google Maps).
Deze woensdag is ingericht als schetsmiddag op de zolder van het Museum voor Oudheidkunde, Allard Pierson Museum in Amsterdam. Naast de schildersessies is het belangrijk om ook het tekenen en schetsen van vorm te praktiseren. In deze sessie is de aandacht op het tekenen van beelden op de zolder van het museum. Niet voor publiek toegankelijk. Een museumjaarkaart geeft gratis toegang tot het museum anders moet je een kaartje bij de kassa kopen. We beginnen in het museum en de tweede helft op zolder.

Deze woensdag, 11 november vanaf 12.30h, Allard Pierson Museum, schetsen naar antieke gipsbeelden, kopieen van de klassieke oudheid.

Thema: schetsen/ tekenen naar antieke afgietsels naar beelden uit de Klassieke Oudheid.

Het is mogelijk om ook tijdens de lessen model en portret aan je traditionele of experimentele werkstuk of bijvoorbeeld het schilderij waar je thuis aan werkt.

 

 

experimenteel tekenen en schilderennaar boven

 

Maandag 9 november van 19.00 - 22.00
&
Woensdag 11 november van 12.30 - 16.30 (in Allard Pierson)
&
Vrijdag 13 november van 10.00 - 13.00


aanmelden & info: info@petereurlings.nl of 0642971097

Naast de traditionele lessen zijn er ook experimentele lessen. Bij de experimentele lessen staat het experimenteren met beeldtaal voorop. Het correct weergeven van de "fotorealistische" waarneming speelt hier geen of een ondergeschikte rol. De bandbreedte van de les wordt beperkt, net zoals bij de traditionele lessen, tot een bepaald beeldend begrip. De lessen zijn erop geënt om je beeldende bagage te vergroten.

Geschilderde voorbeelden met als inspiratiebron Andy Warhol. Acrylverf op doek.

Start je eigen Andy Warhol project

Experimentele opzet landschap met als thematiek het uitbeelden van ruimte.

Kies eigen thematiek, neem je eigen schilderij mee of laat de keuze bij experimenteel over aan de docent.

Het is mogelijk om ook tijdens de lessen model en portret aan je traditionele of experimentele werk te werken.
Als je meer een zelfstandige rol wilt spelen en je eigen thematiek en werkwijze wilt kiezen dan zijn deze lessen ook geschikt waarbij de docent een meer begeleidende rol uitoefend.

 

portret- en modeltekenen (schilderen)naar boven

 

Woensdag 11 november (portret en gebaar)
&
Vrijdag 13 november
thema: portret en figuur (contra-posto)
19.00 - 22.00


aanmelden & info: info@petereurlings.nl of 0642971097

De modeltekensessies zijn bedoeld om je bekend te maken met de vele beeldbegrippen die je formeel kunt benoemen bij de analyse van een tekening of schilderij en om je kijkvaardigheden met betrekking tot het menselijk lichaam en het hoofd/ gezicht te vergroten.

Wo avond 11-11, Hand & gebaar

Deze Woensdagavond 11 november, model: Giorgi Rossi (acteur):
In deze les gaan we wederom oefenen. Woensdagavond staan portret en handgebaar centraal..
Piero Pollaiuolo, derde kwart 15de eeuw. Portret van een onbekende vrouw 'En profiel'.
Piero Pollaiuolo, derde kwart 15de eeuw. Portret van een onbekende vrouw 'En profiel'.
Portret van Galeazzo Maria Sforza, ca. 1471, tempera op paneel, 65x42cm., Galleria Degli Uffizi Florence, Piero del POLLAIUOLO (1441, Florence - 1496 Rome)

Portret van Galeazzo Maria Sforza, ca. 1471, tempera op paneel, 65x42cm., Galleria Degli Uffizi Florence, Piero del POLLAIUOLO (1441, Florence - 1496 Rome)
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Titus aan de lessenaar, 1655, olieverf op doek, 77x 63cm, Boymans van Beuningen.
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Titus aan de lessenaar, 1655, olieverf op doek, 77x 63cm, Boymans van Beuningen.

Driekwart van de 15 de eeuw treedt er een duidelijke verandering op in het portretteren. 'En profiel', het van de karakteristieke zijkant afbeelden van personen gaat langzaam over naar 'Trois Quatre' gepaard met een handgebaar. Het portret krijgt hierdoor een boodschap. In deze les combineren we portret en handgebaar.

Vr avond 13-11: Contra-posto

naar boven

Vrijdag 13 november,
Performer Andrea Hackl
Andrea
Deze Vrijdagavond staat de vrouwelijke contra-posto centraal. Het is een natuurlijke ontspannen houding vol dynamiek voor het eerst toegepast door de Grieken in de Klassieke Oudheid rondom 480 voor Chr. en daarna ontelbare keren gebruikt door kunstenaars door de eeuwen heen.
De vrouwelijke figuur in proportie en het tekenen in lijn staat centraal in deze les.
Kritios Jongen (Boy), vroegst bekende voorbeeld van de contra-posto. ca. 480 v.Chr.

kritios boy Praxiteles (contra-posto)

Wo avond experiment?

naar boven
Suggestie voor de 'experimentelen' onder ons voor de woensdagavond 11 november: Portret en gebaar in de stijl van Lucian Freud
Lucian Freud, Selfportrait 'Reflection', 2002. Oil on canvas

Zelfportret, 'Reflection', 2002, oil on canvas, Lucian Freud

 

 

Natuurlijk en Experimenteel modeltekenen op de donderdagavond door Ruben Schwartznaar boven

 

Donderdagavond 12 november 20.00 - 22.30

aanmelden & info: rubenschwartz@wanadoo.nl of 0611006139

De 'Natuurlijk en experimenteel' modeltekensessies door Ruben Schwartz zijn:
Open voor iedereen, gelieve van te voren aan- en afmelden maar spontaan langs komen kan ook.

Natuurlijk en experimenteel modeltekenen door Ruben Schwartz
Lessen in natuurlijk en experimenteel
modeltekenen door Ruben Schwartz

Tekenen en kijken zijn onlosmakelijk verbonden. Zelfs als je niets met beeldende kunst zou willen kan het een groot genoegen en voordeel opleveren om beter te leren kijken. Eigenlijk zijn we voor een groot deel blind voor de ons omringende wereld. Onze perceptie van de dingen staat onze waarneming in de weg. Beter leren kijken, bijvoorbeeld door te tekenen, ontwikkelt meer in een mens dan alleen het kunnen vervaardigen van een tekening.
Er zijn verschillende manieren om te leren tekenen en om te leren kijken ; Er zijn de exactere methodes waarbij goed gelet wordt op verhoudingen, structuren, perspectief, toonwaarden, kleur etc. waarbij de benadering vooral cognitief is.
Daarnaast zijn er de vrijere methodes, waarbij je eigenlijk leert dat jijzelf het belangrijkste instrument bent. Het gaat hier eigenlijk meer over afleren dan aanleren.
Dit is de manier waarop ik zal trachten les te geven. Trachten omdat jijzelf immers degene bent die je eigen vrijheid moet zien te vinden. Hiertoe kan ik enkele handreikingen doen maar het zal, meer dan bij andere methodes, vooral een kwestie van doen zijn, werken dus. Er wordt naar model gewerkt.

 

Zaterdag 14 november van 10.00 - 12.00 in het Rijksmuseum, rondleiding voor lesdeelnemers.
Verzamelen rond 9.50 bij de poort/hek en dan langzaam aansluiten in de rij.

naar boven
Hoewel de rondleiding kostenloos is voor lesdeelnemers moet jezelf de entree voor het museum betalen. Het is aantebevelen om een museumjaarkaart te kopen die vrije entree geeft tot de meeste musea in Nederland. Jaarlijkse kosten rond de 35-40 euro en verkrijgbaar bij de kassa's van alle aangesloten musea.

Een nog steeds niet te onderschatten leermethode om te leren tekenen en schilderen is het afkijken van de kunst van de zogenaamde 'grote meesters'. De gids zal helpen bij het analyseren van de 'meesterwerken' in beeldende begrippen. Hoe beeld men ruimte en diepte uit. Hoeveel is er zichtbaar van de details. Hoe gaat men om met kleur en kwasstreek. En waarom is Rembrandt nou zo bijzonder in vergelijking met tijdgenoten. Een beetje Nederlandse geschiedenis als opfris zal niet ontbreken want het fenomeen kunst in de Lage Landen is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis.
Willem Claesz Heda. Een 'meesterwerk' als stilleven (of andersom). Olieverf op doek, ca. 88x113cm., 1635, Rijksmuseum Amsterdam.
Willem Claesz Heda. Een 'meesterwerk' als stilleven (of andersom). Olieverf op doek, ca. 88x113cm., 1635, Rijksmuseum Amsterdam. Met een beetje geluk hangt deze er ook in de Haarlemse zaal naast de Frans Hals(en)